Základní škola a základní škola speciální
Naše škola má specifika určující její celkové zaměření. Prvořadým úkolem je proto proměnit školu v prostředí, kde se i dětem s velmi různorodými vzdělávacími potřebami dostává nejen kvalitní a kvalifikované vzdělávací péče, ale kde se současně cítí bezpečně a spokojeně. Hlavním cílem vzdělávání je dosažení samostatnosti žáků v běžných sociálních situacích. Klademe důraz na dovednost jasného a správného vyjadřování při všech činnostech žáků, na osobní sebekázeň, rozvoj jemné a hrubé motoriky, rozvoj vnímání a na soustředěnou pracovní činnost. Žáci jsou vedeni ke zdravému životnímu stylu, ke kladnému vztahu k prostředí, k rozvoji komunikace a k rozvoji sociálního cítění. Sledujeme nové vzdělávací trendy a chceme rozvíjet u žáků kompetence, které jsou nezbytné pro samostatný plnohodnotný život. Program odráží potřeby a zájmy žáků, respektuje individuální zvláštnosti a zachovává všechny pedagogické aspekty.
Tím se škola stává místem, kde žáci nejen získávají kvalitní vzdělávací péči, ale kde cítí přátelské prostředí, nebojí se případných neúspěchů a dostává se jim vědomostí, dovedností a návyků, které plně využijí v praktickém životě. Naším cílem je, aby si žáci vytvořili kladný vztah k učení a dalšímu vzdělávání během celého jejich života.
Zaměření školy
Škola je zaměřena na:
- zdravé učení
- rozvoj komunikačních schopností, informační technologie
- rozvoj praktických dovedností
- výchovu osobnosti, preventivní programy
- kooperaci
- zdravý životní styl
- vytváření pohodového prostředí
Zdravé učení
- učit žáky takovým znalostem a dovednostem, které budou dobře uplatnitelné v životě
- vést žáky k týmové práci, vzájemné pomoci, sounáležitosti a vzájemnému respektu
- řešit problémy a dávat věci do souvislostí
- využívat materiální vybavení školy k osvojení správných psychohygienických návyků
Rozvoj komunikačních schopností, informační technologie
- využívat komunikační a informační technologie
- podporovat výuku na PC a jejich využívání
- rozvíjet schopnost přijímat prospěšné informace a zkušenosti ze svého okolí
- být schopen prezentovat svoje názory a být schopen mluvit na veřejnosti
- naslouchat a brát v úvahu názory druhých
Rozvoj praktických dovedností
- organizovat svou vlastní práci a hospodařit s časem
- brát na sebe zodpovědnost a respektovat zásady ochrany zdraví při práci
- přijímat změny a nalézat odpovídající řešení
- přispívat k práci skupiny a dokončit zadaný úkol
- snažit se překonávat neúspěch, být houževnatý v případě obtíží
- využívat znalosti a dovednosti k vlastnímu rozvoji i ke své přípravě na budoucnost
Výchova osobnosti, preventivní programy
- vést žáky k dodržování stanovených pravidel, zejména pravidel školního řádu
- posilovat právní vědomí žáků
- podporovat individuální schopnosti a nadání žáků (hudební, pohybové, estetické, manuální, atd.)
- dle svých možností poskytnout účinnost pomoc v situacích ohrožujících život a zdraví
- kriticky zhodnotit své schopnosti a výsledky vlastní činnosti i činnosti jiných, mimo jiné i z hlediska ochrany zdraví, životního prostředí a ochrany kulturních a společenských hodnot
- úzce spolupracovat s různými odborníky při organizaci besed z oblasti prevence sociálně patologických jevů
Kooperace
- být schopen spolupráce a práce v týmu
- činit důležitá rozhodnutí
- snažit se řešit konflikty
- navazovat a udržovat kontakty
- aktivně přispívat k diskuzi
Zdravý životní styl
- využívat bezpečně materiály, nástroje a vybavení, dodržovat dohodnutá pravidla, povinnosti a závazky
- rozhodovat se správně, zodpovědně a s ohledem na své zdraví i zdraví jiných
- dle svých možností zvládnout základy poskytnutí první pomoci, přiměřeně reagovat na náročné situace
- chránit své zdraví, dodržovat zásady zdravého životního stylu
Vytváření pohodového prostředí
- vytvářet prostředí pohody
- vzájemná informovanost mezi pedagogickými pracovníky, zákonnými zástupci, žáky
- snažit se vytvářet školu, která se nám líbí, do které rádi chodíme, spoluúčast rodičů a žáků na různých školních akcích
Základní škola
V základní škole se vzdělávají žáci zařazení do vzdělávání v základní škole zřízené podle § 16 odst. 9 zákona, kteří se nemohou s úspěchem vzdělávat na základní škole běžného typu. Hlavním cílem základní školy je umožnit žákům pomocí výchovně vzdělávacích prostředků a metod dosáhnout co nejvyšší úrovně znalostí, dovedností a rozvoje osobních kvalit při respektování jejich individuálních zvláštností. Vedeme žáky k tomu, aby si osvojili potřebné strategie učení a na jejich základě byli motivováni k celoživotnímu učení, aby se učili tvořivě myslet a řešit přiměřené problémy, účinně komunikovat a spolupracovat, chránit své fyzické a duševní zdraví, vytvořené hodnoty a životní prostředí, být ohleduplní a tolerantní k jiným lidem, k odlišným kulturním a duchovním hodnotám, poznávat své schopnosti a reálné možnosti a uplatňovat je spolu s osvojenými vědomostmi a dovednostmi při rozhodování o svém profesním uplatnění. Po ukončení 9. ročníku získávají žáci základní školy základní vzdělání.
Základní škola speciální
Základní škola speciální vzdělává žáky se středním a těžkým mentálním postižením, souběžným postižením více vadami a žáky s poruchou autistického spektra. Ve třídách je zřízena pozice asistenta pedagoga. Obsah, metody a formy vzdělávání odpovídají vzdělávacím potřebám a možnostem žáků , v souladu s aktuální legislativou. Žáci si během vzdělávání rozšiřují své kompetence, rozvíjí rozumové, smyslové a tělesné schopnosti, sebeobslužné a pracovní dovednosti. Respektujeme specificky probíhající proces učení zdravotně postižených žáků a dáváme velký prostor aplikaci individuálního přístupu dle věkových zvláštností žáků s použitím speciálních metod, forem a prostředků výuky, včetně možností slovního hodnocení.
Po ukončení 10. ročníku základní školy speciální získají žáci základy vzdělání.
Autistické třídy
Výuka žáků v této specializované třídě probíhá podle Školního vzdělávacího programu pro základní školu speciální „Učíme se pro život“, který je zpracovaný podle RVP pro obor vzdělání základní škola speciální – výuka žáků se středně těžkým mentálním postižením, žáků se souběžným postižením více vadami, autismem.
Výuka žáků v této specializované třídě probíhá podle Školního vzdělávacího programu pro základní školu „Ne pro školu, ale pro život se učíme“, který je zpracovaný podle RVP ZV.
Vzdělávání autistických žáků v naší škole vychází z metodiky strukturovaného učení. Principy této intervenční strategie jsou založeny na individuálních potřebách a schopnostech žáků s poruchou autistického spektra, jejich podstatou je uplatňování individualizace, strukturalizace prostoru, pracovního místa, času, denního režimu, činností a vizualizace. Ve třídách pracují žáci pod vedením speciálního pedagoga a asistentů pedagoga.