ZDRAVOTNÍ  VÝCHOVA

Školní rok : 2025 – 2026

     Zdravotní výchova je důležitou součástí vzdělávání, která pomáhá žákům rozvíjet správné návyky, dovednosti a postoje potřebné k ochraně zdraví a kvalitnímu životu. Nejde pouze o prevenci nemocí a úrazů, ale také o podporu duševní pohody, zdravých vztahů a schopnosti zvládat každodenní zátěž.

     V letošním školním roce se zaměříme na dvě hlavní oblasti – péči o duševní zdraví a základy první pomoci.

    Duševní zdraví je stejně důležité jako to tělesné, proto budeme mluvit o emocích, vztazích, komunikaci a prevenci stresu, kvalitnímu spánku, aktivnímu odpočinku.  V oblasti první pomoci se žáci naučí reagovat v běžných i krizových situacích a osvojí si praktické dovednosti, které mohou zachránit život.

   Výuka nebude probíhat pouze v rámci třídnických hodin, ale také v pracovních činnostech, výchově k občanství, tělesné výchově či dalších předmětech dle zájmu a potřeb kolektivu třídy, kde budeme jednotlivá témata propojovat s praxí a každodenním životem. Cílem je, aby si žáci odnesli nejen znalosti, ale i schopnost je využít v reálných situacích.

     Zdravotní výchova bude probíhat nejen v rámci vyučovacích hodin, ale také prostřednictvím projektového vyučování, besed a exkurzí, a to dle tematického plánu pro daný školní rok. Tímto způsobem žáci získají nejen teoretické znalosti, ale také praktické zkušenosti a zážitky.

  

     Aktivity a náměty, které budou vycházet s tematického plánu na tento školní rok, budou předávány vyučujícím zasíláním na školní email a umístění na nástěnku ve sborovně.

 

         Mgr. Iva Různarová, koordinátorka ZV                                                        

 

Zdravotní výchova rozvíjí:

  • Kompenetce k učení
  • Kompenetce k řešení problému
  • Kompenetce komunikativní
  • Kompenetce sociální a personální
  • Kompenetce obšanské
  • Kompenetce pracovní

 

Náměty, odkazy:

ČT edu – Výchova ke zdraví
Videa, pracovní listy a výukové materiály k tématům jako lidské tělo, zdraví, sexualita, bezpečí apod. ČT edu

 

ČT edu – První pomoc
Sekce zaměřená na první pomoc: co dělat v různých situacích, videa s konkrétními ukázkami. ČT edu

 

 VychovaKeZdravi.com – Edukativní materiály
Články, pohádky, metodiky pro děti (např. správné dýchání, pohyb, držení těla).

www.záchranný – kruh.cz

 

  Materiály pro děti – DZDA
Volně dostupné dokumenty (např. emoce, techniky zklidnění) vhodné pro děti. Duševní zdraví dětí a adolescentů

 

 Duševní zdraví pro děti
Podpora školám při práci s žáky s psychickými problémy, náročným chováním apod. dusevnizdraviprodeti.cz

 

Webový portál dusevnizdravi.edu.cz
Podpora duševního zdraví ve škole – videa, tipy, kontakty pro učitele i r

 

Témata :

  • Každý měsíc proběhne – Projekt MŠMT – Ovoce zelenina do škol, mléko do škol
  • Obecné aktivity – jdou zařadit v průběhu celého roku ,např. třídní nástěnka pohody …….

 

Září

  • Projekt MŠMT – Ovoce zelenina do škol, mléko do škol

Říjen

  • 1. pomoc / zdraví:
    Základy bezpečí a volání pomoci – naučit čísla 112, 150, 155, 158. Nácvik telefonátu: co říct (kdo volá, co se stalo, kde to je). Hra „operátor linky 155“.
  • 1. pomoc / zdraví:
    Bezvědomí a zotavovací poloha – rozpoznat bezvědomí, ukázat zotavovací polohu, nácvik ve dvojici.
  • Duševní zdraví
    Dech pro duši – dechové techniky na zklidnění, odstranění stresu
  • Obecnější aktivita:
    „Stresový semafor“ – žáci označují, zda se cítí v červené (velký stres), oranžové (menší stres), zelené (pohoda). Diskuse, co pomáhá vrátit se do zelené.
  • 5.10 – mezinárodní den úsměvu
  • 10.10. – mezinárodní den duševního zdraví
  • 15.10.- světový den mytí rukou
  • Projekt MŠMT – Ovoce zelenina do škol, mléko do škol
  • Návštěva výstavy ovoce a zeleniny – 6.10.2026 Boskovice

 

Listopad

  • 1. pomoc / zdraví:
    Krvácení a drobná poranění – zastavení krvácení tlakem, přiložení obvazu, péče o odřeniny.
  • Duševní zdraví
    „Karty emocí“ – děti ukazují kartičku s emocí (veselý, smutný, naštvaný) a říkají, kdy se tak cítily.
  • Obecnější aktivita:
    „Mapa zdrojů pomoci“ – společná nástěnka: kam se obrátit, když mám problém (kamarád, rodič, učitel, linka bezpečí).

Prosinec

  • 1. pomoc / zdraví:
    Popáleniny a opařeniny – pravidlo: chladit vodou, nepropichovat puchýře. Modelové situace: „opařený hrníček čaje“.
  • Duševní zdraví
    „Stromeček vděčnosti“ – děti kreslí nebo píšou, za co jsou vděčné, a lepí na papírový strom.
  • Obecnější aktivita:
    „Deník nebo sklenice  tří dobrých věcí“ – žáci zapisují 3 věci, co jim udělaly radost.

Leden

  • 1. pomoc / zdraví:
    Otravy a škodlivé látky – co je jedovaté (léky, chemikálie, houby), co dělat při otravě. Hra „bezpečné × nebezpečné předměty“.
  • Duševní zdraví
    Zvládání stresu  –  dechové techniky, relaxace při hudbě, vizualizace klidného místa, stresová krabička……
  • Obecnější aktivita:
    „Komunikační kruh“ – každý sdílí jednu věc: co se mu povedlo, co bylo těžké.

Únor

  • 1. pomoc / zdraví:
    Zlomeniny, pohmožděniny, výrony – poznat podezření na zlomeninu, jednoduchá fixace (šála, pravítko).
  • Obecnější aktivita:
    „Mindfulness chvilka“ – vědomé soustředění na dech, zvuky kolem, jednoduché protažení.
  • Duševní zdraví
    „Kouzelné zrcadlo“ – každý řekne pozitivní věc o sobě („umím kreslit“, „jsem kamarád“

Březen

  • 1. pomoc / zdraví:
    Resuscitace – vysvětlení, co je zástava srdce, nácvik stlačování hrudníku na figuríně (jen masáž, bez vdechů). Počítání nahlas, rytmus.
  • Duševní zdraví
  • Spánek – ranní a večerní rituály, důležitost spánku …..
  • 21.března –Mezinárodní den zdravého spánku

Duben

  • 1. pomoc / zdraví:
    Dušení a cizí těleso – jak poznat, že se někdo dusí, údery mezi lopatky, Heimlichův manévr (zjednodušeně). Nácvik na figuríně nebo plyšácích
  • 7.dubna – Světový den zdraví
  • Duševní zdraví :
    „Co bys udělal?“ – příběhy
  • Obecnější aktivita:
    „Role-play: Jak říct NE“ – scénky s odmítnutím tlaku vrstevníků (kouření, drogy… opisování).

Květen

  • 1. pomoc / zdraví:
    Sluneční úžeh, přehřátí, dehydratace – jak pomoci, důležitost pitného režimu. Praktická ukázka: příprava zdravého pití.
  • Duševní zdraví – Společný symbol radosti – práce ve dvojicích nebo třídní
  • Obecnější aktivita:
    „Most vděčnosti“ – žáci píšou věci, za které jsou vděční nebo něco pěkného o spolužákovi , a slepují je do řetězu.
  • List  emocí.

Červen

  • 1. pomoc / zdraví:
    Zdravá výživa a životní styl – zásady zdravého talíře, skládání obrázků potravin, příprava zdravé svačiny.
  • Duševní zdraví
    „Moje šťastné místo“ – děti kreslí, kde se cítí dobře (doma, venku, s kamarády).
  • Obecnější aktivita:
    „Třídní nástěnka pohody“ – plakát ve třídě, každý doplňuje obrázky, fotky nebo citáty, co mu dělá radost.

 

 

-ru-