ZDRAVOTNÍ VÝCHOVA
Školní rok : 2025 – 2026
Zdravotní výchova je důležitou součástí vzdělávání, která pomáhá žákům rozvíjet správné návyky, dovednosti a postoje potřebné k ochraně zdraví a kvalitnímu životu. Nejde pouze o prevenci nemocí a úrazů, ale také o podporu duševní pohody, zdravých vztahů a schopnosti zvládat každodenní zátěž.
V letošním školním roce se zaměříme na dvě hlavní oblasti – péči o duševní zdraví a základy první pomoci.
Duševní zdraví je stejně důležité jako to tělesné, proto budeme mluvit o emocích, vztazích, komunikaci a prevenci stresu, kvalitnímu spánku, aktivnímu odpočinku. V oblasti první pomoci se žáci naučí reagovat v běžných i krizových situacích a osvojí si praktické dovednosti, které mohou zachránit život.
Výuka nebude probíhat pouze v rámci třídnických hodin, ale také v pracovních činnostech, výchově k občanství, tělesné výchově či dalších předmětech dle zájmu a potřeb kolektivu třídy, kde budeme jednotlivá témata propojovat s praxí a každodenním životem. Cílem je, aby si žáci odnesli nejen znalosti, ale i schopnost je využít v reálných situacích.
Zdravotní výchova bude probíhat nejen v rámci vyučovacích hodin, ale také prostřednictvím projektového vyučování, besed a exkurzí, a to dle tematického plánu pro daný školní rok. Tímto způsobem žáci získají nejen teoretické znalosti, ale také praktické zkušenosti a zážitky.
Aktivity a náměty, které budou vycházet s tematického plánu na tento školní rok, budou předávány vyučujícím zasíláním na školní email a umístění na nástěnku ve sborovně.
Mgr. Iva Různarová, koordinátorka ZV
Zdravotní výchova rozvíjí:
- Kompenetce k učení
- Kompenetce k řešení problému
- Kompenetce komunikativní
- Kompenetce sociální a personální
- Kompenetce obšanské
- Kompenetce pracovní
Náměty, odkazy:
ČT edu – Výchova ke zdraví
Videa, pracovní listy a výukové materiály k tématům jako lidské tělo, zdraví, sexualita, bezpečí apod. ČT edu
ČT edu – První pomoc
Sekce zaměřená na první pomoc: co dělat v různých situacích, videa s konkrétními ukázkami. ČT edu
VychovaKeZdravi.com – Edukativní materiály
Články, pohádky, metodiky pro děti (např. správné dýchání, pohyb, držení těla).
www.záchranný – kruh.cz
Materiály pro děti – DZDA
Volně dostupné dokumenty (např. emoce, techniky zklidnění) vhodné pro děti. Duševní zdraví dětí a adolescentů
Duševní zdraví pro děti
Podpora školám při práci s žáky s psychickými problémy, náročným chováním apod. dusevnizdraviprodeti.cz
Webový portál dusevnizdravi.edu.cz
Podpora duševního zdraví ve škole – videa, tipy, kontakty pro učitele i r
Témata :
- Každý měsíc proběhne – Projekt MŠMT – Ovoce zelenina do škol, mléko do škol
- Obecné aktivity – jdou zařadit v průběhu celého roku ,např. třídní nástěnka pohody …….
Září
- Projekt MŠMT – Ovoce zelenina do škol, mléko do škol
Říjen
- 1. pomoc / zdraví:
Základy bezpečí a volání pomoci – naučit čísla 112, 150, 155, 158. Nácvik telefonátu: co říct (kdo volá, co se stalo, kde to je). Hra „operátor linky 155“. - 1. pomoc / zdraví:
Bezvědomí a zotavovací poloha – rozpoznat bezvědomí, ukázat zotavovací polohu, nácvik ve dvojici. - Duševní zdraví
Dech pro duši – dechové techniky na zklidnění, odstranění stresu - Obecnější aktivita:
„Stresový semafor“ – žáci označují, zda se cítí v červené (velký stres), oranžové (menší stres), zelené (pohoda). Diskuse, co pomáhá vrátit se do zelené. - 5.10 – mezinárodní den úsměvu
- 10.10. – mezinárodní den duševního zdraví
- 15.10.- světový den mytí rukou
- Projekt MŠMT – Ovoce zelenina do škol, mléko do škol
- Návštěva výstavy ovoce a zeleniny – 6.10.2026 Boskovice
Listopad
- 1. pomoc / zdraví:
Krvácení a drobná poranění – zastavení krvácení tlakem, přiložení obvazu, péče o odřeniny. - Duševní zdraví
„Karty emocí“ – děti ukazují kartičku s emocí (veselý, smutný, naštvaný) a říkají, kdy se tak cítily. - Obecnější aktivita:
„Mapa zdrojů pomoci“ – společná nástěnka: kam se obrátit, když mám problém (kamarád, rodič, učitel, linka bezpečí).
Prosinec
- 1. pomoc / zdraví:
Popáleniny a opařeniny – pravidlo: chladit vodou, nepropichovat puchýře. Modelové situace: „opařený hrníček čaje“. - Duševní zdraví
„Stromeček vděčnosti“ – děti kreslí nebo píšou, za co jsou vděčné, a lepí na papírový strom. - Obecnější aktivita:
„Deník nebo sklenice tří dobrých věcí“ – žáci zapisují 3 věci, co jim udělaly radost.
Leden
- 1. pomoc / zdraví:
Otravy a škodlivé látky – co je jedovaté (léky, chemikálie, houby), co dělat při otravě. Hra „bezpečné × nebezpečné předměty“. - Duševní zdraví
Zvládání stresu – dechové techniky, relaxace při hudbě, vizualizace klidného místa, stresová krabička…… - Obecnější aktivita:
„Komunikační kruh“ – každý sdílí jednu věc: co se mu povedlo, co bylo těžké.
Únor
- 1. pomoc / zdraví:
Zlomeniny, pohmožděniny, výrony – poznat podezření na zlomeninu, jednoduchá fixace (šála, pravítko). - Obecnější aktivita:
„Mindfulness chvilka“ – vědomé soustředění na dech, zvuky kolem, jednoduché protažení. - Duševní zdraví
„Kouzelné zrcadlo“ – každý řekne pozitivní věc o sobě („umím kreslit“, „jsem kamarád“
Březen
- 1. pomoc / zdraví:
Resuscitace – vysvětlení, co je zástava srdce, nácvik stlačování hrudníku na figuríně (jen masáž, bez vdechů). Počítání nahlas, rytmus. - Duševní zdraví
- Spánek – ranní a večerní rituály, důležitost spánku …..
- 21.března –Mezinárodní den zdravého spánku
Duben
- 1. pomoc / zdraví:
Dušení a cizí těleso – jak poznat, že se někdo dusí, údery mezi lopatky, Heimlichův manévr (zjednodušeně). Nácvik na figuríně nebo plyšácích - 7.dubna – Světový den zdraví
- Duševní zdraví :
„Co bys udělal?“ – příběhy - Obecnější aktivita:
„Role-play: Jak říct NE“ – scénky s odmítnutím tlaku vrstevníků (kouření, drogy… opisování).
Květen
- 1. pomoc / zdraví:
Sluneční úžeh, přehřátí, dehydratace – jak pomoci, důležitost pitného režimu. Praktická ukázka: příprava zdravého pití. - Duševní zdraví – Společný symbol radosti – práce ve dvojicích nebo třídní
- Obecnější aktivita:
„Most vděčnosti“ – žáci píšou věci, za které jsou vděční nebo něco pěkného o spolužákovi , a slepují je do řetězu. - List emocí.
Červen
- 1. pomoc / zdraví:
Zdravá výživa a životní styl – zásady zdravého talíře, skládání obrázků potravin, příprava zdravé svačiny. - Duševní zdraví
„Moje šťastné místo“ – děti kreslí, kde se cítí dobře (doma, venku, s kamarády). - Obecnější aktivita:
„Třídní nástěnka pohody“ – plakát ve třídě, každý doplňuje obrázky, fotky nebo citáty, co mu dělá radost.
-ru-